Seminar and Student Meeting SEASS-NET

Seminar dan student meeting diselenggarakan pada 30 Januari 2013 di UiTM Perlis sebagai puncak dari kegiatan magang. Sebanyak delapan paper dipresentasikan di depan para peserta seminar yang berasal dari delegasi SEAASS-Net Indonesia, Universiti Teknologi MARA Perlis (UiTM Perlis), Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Universiti Malaysia Sabah (UMS), dan Universiti Putra Malaysia (UPM).
 
Image 
 
Berikut adalah judul paper dan daftar nama presenter yang membawakannya:
  • “Kunak as A Unique Model of Integrated Dairy Farm System in Indonesia” oleh Acep Usman Abdullah (IPB), Dicky Tri Utama (IPB), dan Dayang Siti Hanizah (IPB)
  •  “The General Condition of Poultry in Indonesia” oleh Amalia Ikhwanti (IPB), Hafidz Ilman Albana (IPB), dan Shufia El Tsaura Ahmadi (IPB)
  • “Pastoral System and Modified Three Strata System in Nusa Tenggara Barat, Indonesia” oleh Efi Novita Yani (Unja), Frandy Febrianthoro (Unila), dan Hasbi Ibkar Assidiqi (Unsoed)
  • “Beneficials and Impacts of Cattle Integration in Oil Palm Plantation” oleh Joshua M. (UiTM Perlis) dan Mohammad Hasnul H. (UiTM Perlis)
  • “Green Aquaculture” oleh Syafinaz Shamsudin (UiTM Perlis),
  • “Evaluation of Performance Potential in Kedah Kelantan (KK) Cattle (Bos indicus) In Tanah Merah Nucleus Herd” oleh Dr. Haji Adnan Bin Ismail (UMK).
  • “Sustainable Agriculture and Livestock” oleh Alageasan Ali Dhayalan (UMS), dan
  • “Temperature and Dairy Cattle Observation” oleh Aimi Nabilah Hussein (UPM).
 
Acara seminar ini turut dihadiri oleh Direktur Kemahasiswaan IPB Dr. Rimbawan, Wakil Dekan Fapet IPB Dr. Moh. Yamin,  Advisor of SEAASS-Net Dr. Idat Galih Permana, pengarah program internship dari UiTM Perlis Mohammad Amizi Ayob, dan dosen-dosen lainnya dari UiTM Perlis, UMK, dan UMS.

Acara seminar ini disambung dengan Student Meeting yang diisi oleh presentasi tentang SEAASS-Net oleh Amalia Ikhwanti (Director of SEAASS-Net) dan diskusi yang dimoderatori oleh Acep Usman. Salah satu output dari sesi ini adalah terpilihnya UMS sebagai tuan rumah 2nd Annual Meeting of SEAASS-Net yang akan diselenggarakan tahun depan di Sabah, Malaysia. Student meeting ini diakhiri dengan penandatanganan keanggotaan SEAASS-Net oleh perwakilan semua universitas yang hadir pada acara tersebut.


 



Lihat Semua Berita >>